Mgr. Miloslav Hubatka
Ve svém osobním i pracovním životě jsem se postupně stále více zaměřoval na oblast rozvoje talentů a potenciálu jednotlivců i skupin.
Vždy se snažím, aby věci, procesy, řešení … měly určitý systém. Tedy měly svůj pořádek, hierarchii, zkrátka určitý řád. Vzhledem k tomu mohu druhým lépe a názorněji popsat, kde zrovna jsou, co se zrovna děje, ale i kam případně směřují.
Díky tomu také mohu efektivněji poradit a pomáhat, lépe nasměrovat pochopení stavu věcí. Tyto poznatky a zaměření jsem následně realizoval jak ve své pedagogické, tak později i v podnikatelské praxi.
Ve svém osobním i profesním životě vyznávám a držím se několika jednoduchých zásad:
- Správně zaměření
Jednak je to u každého člověka zaměření na jeho osobní silné stránky, tedy na jeho talenty a skutečný potenciál. Také je to správné zacílení na skutečné jádro problému. S tím následně souvisí i volba správného cíle, nebo alespoň správného směru. Ideální ovšem je mít nejen správný strom, ale i správný žebřík. Tedy správnou strategii. A ještě lépe, v přeneseném významu, mít i dostatek bedýnek na sklizeň a vědět, co si s ní počít.
- Rovnováha sil
Pokud známe své silné stránky, je nezbytné znát a zvládat i své slabé stránky. To patří do naší rovnováhy. Jde tedy o zacílení řešení na více faktorů. Dnes jen výjimečně vše stojí i padá na jedné věci. Jen vzácně vše ovlivní jen jeden faktor. Ano, jeden bývá zásadní, ale ostatní do procesu také vstupují. A pak zpravidla nelze vše vyřešit jedním tahem. Patří sem i diverzita zdrojů, či řešení. Zkrátka vítězové vždy mají plán „B“ a nesází jen na jednu cestu. Součástí je i rovnováha mezi intuicí a racionalitou, rovnováha mezi investicí a výnosem…
- Efektivita
Jedna věc je můj potenciál a druhá je, co s ním udělám – to určují můj charakter a moje hodnoty. Dvě strany téže mince. Určují nejen, co udělám, ale i zda to dělám správně. Je to volba nejefektivnější cesty. A v případě správné rovnováhy přináší mně i okolí správný užitek. Dostávám to, co chci, co potřebuji a co si zasloužím.
K naplnění popsaných zásad a osobní filozofie mi pomáhají moje nejsilnější talenty podle definice CliftonStrengths od Gallupu, to jsou:
Strategic
Díky tomuto výraznému talentu umím najít alternativní postupy. Jsem-li postaven před konkrétní scénář, systém nebo komplikace, rychle v něm najdu zásadní strukturu a problémy.
Futuristic
V budoucnosti vidím velkou inspiraci. Umím ostatní nadchnout svou vizí budoucnosti. Souhlasím se rčením: „Pokud nad tím dokážeš přemýšlet, dokážeš to také uskutečnit.”
Learner
Tento můj talent pro mě znamená mít touhu a potřebu pořád se učit a neustále na sobě pracovat.
Snažím se neustále růst a rozšiřovat své obzory. Tím nejen testuji limity svých schopností, ale hledám a učím se nové postupy, hledám nové cesty. Současně mám potřebu se dělit o své zkušenosti, předávat je dále, případně učit druhé.
Activator
Znamená, že opravdu rád věci realizuji. Rychle přecházím od myšlenky k akci. Díky těmto schopnostem se snažím povzbuzovat ostatní lidi. Snažím se je strhnout a inspirovat pro nové věci, nadchnout pro různé projekty, události, nebo činnosti.
Tento zmíněný aspekt je u mě navíc podporován dalším talentem, který se nazývá Individualization. To znamená, že vnímám každého člověka, klienta, případ, silně individuálně. Vnímám rozdíly, originalitu i výjimečnost. Tím pádem mám vnitřní potřebu odlišného, specifického přístupu ke každému člověku nebo případu.
Focus
Tento talent zajišťuje, abych se od úkolu nebo svého cíle neodchýlil. Drží v zorném poli to důležité, zásadní. Nejdřív stanoví mé priority, pak nasměruje jednání. Současně pokrok směrem ke svým cílům mapuji. Monitoruji posuny i klíčové záchytné body. Přirozeně určuji, čeho je potřeba dosáhnout. Následně tomu věnuji plnou pozornost. Fokus je o schopnosti správné koncentrace a vytrvalosti.
Tyto a některé další talenty určují nejen moji osobu, ale i můj přístup a styl práce. Využívám je svým osobitým způsobem právě na pomoc a pro rozvoj druhých.
O autorovi
Mgr. Miloslav Hubatka
Senior konzultant
Vystudoval Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity
Pracoval 23 let ve školství z toho 10 let na pozici ředitele školy.
Nyní od roku 2014 provozuje lektorskou a konzultační činnost.
Zabývá se oblastmi, které se týkají identifikací a rozvojem nadání a potenciálu dětí i dospělých
Lektor odborných seminářů a programů pro management škol a firem
Poradce v oblasti manažerského řízení a koncepčního rozvoje týmů
Konzultant pro moderní leadership a vedení skupin a týmů
Založil a vede portály zaměřené na rozvoj nadání dětí a rozvoj škol.
Publikační činnost, správa tematických webů
www.firemnipotencial.cz